Oppo Reno 10x Zoom Review

Oppo Reno 10x Zoom adalah alternatif yang menarik untuk OnePlus 7 dan OnePlus 7 Pro


Oppo mempamerkan mekanisme zum 10x "lossless" untuk telefon pintar di MWC pada bulan Februari tahun ini, dengan yakin menjanjikan bahawa ia akan dimasukkan ke dalam perdana seterusnya sebelum separuh pertama tahun ini. Janji itu telah disimpan, dengan jenama baru Oppo Reno 10x Zoom kini dilancarkan dan tersedia untuk dijual di peringkat antarabangsa, termasuk di India. Huawei juga telah melancarkan P30 Pro dengan kamera zum optik 5x sejak itu, dan ini sememangnya jenis ciri yang akan memaksa ramai orang untuk duduk dan mengambil perhatian.

Kedua-dua Oppo dan Huawei telah membuat pelaksanaan yang sama, menggunakan prisma yang membengkokkan cahaya 90 darjah ke dalam timbunan serenjang dengan optik dan sensor kamera, yang tidak akan dapat masuk ke dalam badan telefon pintar langsing sebaliknya. Walaupun Huawei P30 Pro (Review ) mempunyai zoom optikal 5x, peranti Reno baru Oppo mampu 6x zoom optik. Kedua-dua pengeluar telah melaksanakan zoom 10x "hibrid" yang dikatakan hilang, tetapi Oppo menggunakan nombor ini sebagai push marketing utama, seperti yang anda tahu dengan nama peranti.

Dengan masa depan Huawei sebagai OEM Android yang tidak menentu, Oppo mempunyai kelebihan yang besar, tetapi zoom optik benar-benar sesuatu yang dibeli oleh pembeli telefon pintar? Bolehkah ciri seperti ini meningkatkan keputusan naik taraf anda yang seterusnya? Kami sedang mengkaji Oppo Reno 10x Zoomuntuk membawa anda jawapan tersebut.
Reka bentuk Zoom Oppo Reno 10x

Seperti yang dijangka, Oppo Reno 10x Zoom adalah telefon besar. Susunan kamera periscopic mungkin menyelamatkan beberapa bilik, tetapi model Oppo Reno yang standard tanpa optik mewah tidak jauh lebih kecil. Terdapat juga skrin 6.6 inci dan 4065mAh bateri untuk ditempatkan. Peranti ini seberat 215g yang jauh lebih tinggi daripada purata, dan tebal 9.3mm besar.

Kami mempunyai unit Ocean Green untuk semakan, yang agak menarik. Kaca di bahagian belakang kelihatan seperti telah terukir dengan tekstur matte tetapi ia masih agak licin dan cap jari sangat kelihatan.Warna berubah apabila anda melihat telefon ini pada sudut yang berbeza. Sekiranya anda lebih suka sesuatu yang lebih tenang, telefon ini juga boleh didapati di Jet Black.

Panel belakang kaca melengkung dengan lancar untuk memenuhi bingkai logam, dan kami harus mengatakan bahawa kualiti pembinaan di sini adalah kedudukan tertinggi. Kaca depan juga mempunyai sedikit bulat. Sekiranya telefon ini menjadi lebih padat, ia pasti sangat selesa untuk dipegang dan digunakan, tetapi kerana ia berdiri, kami mendapati bahawa kami memerlukan kedua-dua tangan hampir sepanjang masa.

Kami gembira melihat bahawa tidak ada kedudukan di hadapan. Terdapat sempadan yang sempit di sekeliling skrin, dan walaupun dagu tidak terlalu jelas. Oppo mendakwa nisbah skrin-ke-badan 93.1 peratus.

Oppo telah memperkenalkan satu lagi jenis mekanisme kamera, pop timbul segitiga asimetri yang memanggil "sirip hiu". Penonjolan kecil ini menampung kamera depan, pencahayaan LED, lubang suara telefon, mikrofon sekunder, dan juga denyar dwi-LED untuk kamera belakang. Ia mengambil masa kurang dari satu saat untuk digunakan apabila anda beralih ke kamera hadapan atau mencetuskan pengiktirafan muka.

Modul "sirip sirip" mengandungi kamera depan, lampu depan LED, flash belakang, earpiece, dan mikro menengah



Syarikat itu mengatakan mekanisme ini harus bertahan lebih dari 200,000 kegunaan, yang akan menyamai kira-kira 110 penggunaan sehari setiap hari selama lima tahun. Siringan akan menarik secara automatik jika kejatuhan dikesan. Malangnya, tiada penarafan IP untuk perlindungan daripada kemasukan cecair atau habuk supaya kami tidak boleh mengatakan dengan pasti betapa peranti ini akan tahan dari semasa ke semasa.

Tiga kamera belakang disusun dalam jalur menegak dan bersyukur tidak ada benjolan kamera. Tingkap autofokus laser berada di sebelah kanan, dan sirip yu muncul apabila anda mendayakan denyar.

Kerana kanta dibersihkan dengan bahagian belakang badan, Oppo memutuskan untuk memasukkan nubuk kecil tepat di bawahnya supaya mereka sedikit diangkat di atas permukaan mana-mana telefon berbaring.Ini mungkin membantu mengelakkan calar, tetapi ia menjadikan telefon itu dari sisi ke tepi jika anda cuba menggunakannya semasa ia sedang berehat di atas meja.

Jalur menegak terus ke pusat belakang, dengan logo Oppo dan garis tali "Direka dengan Oppo" di sebelahnya. Syarikat ini termasuk kes getah yang dilapisi kain tebal dengan telefon ini, tetapi ia mempunyai potongan menegak tinggi yang mendedahkan kamera serta jalurnya.

Terdapat port USB Type-C dan pembesar suara di bahagian bawah, bersama-sama dengan dulang dual-SIM hibrid. Butang kuasa di sebelah kanan, sementara butang kelantangan berada di sebelah kiri. Tidak ada soket audio 3.5mm. Unit kami mempunyai pelindung skrin plastik sebelum digunakan, tetapi terdapat gelembung udara kecil di sepanjang tepi bawah.

Butang kuasa di sebelah kanan, butang kelantangan berada di sebelah kiri, dan port USB Jenis-C berada di bahagian bawah


Oppo Reno 10x Zoom spesifikasi dan perisian

Oppo Reno 10x Zoom bukan sekadar variasi dari standard Oppo Reno dengan kamera souped-up. Ia mempunyai spesifikasi yang unggul di sekitar, bermula dengan pemproses utama Qualcomm Snapdragon 855. SoC octa-core ini mempunyai teras Kryo 485 Silver dan Gold milik sendiri Qualcomm yang beroperasi antara 1.8GHz dan 2.84GHz untuk keseimbangan kecekapan dan prestasi kuasa, ditambah dengan grafik Adreno 640 yang bersepadu.

Anda boleh membeli Oppo Reno 10x Zoom dengan sama ada 6GB RAM dan 128GB penyimpanan untuk Rs. 39,999, atau 8GB RAM dan penyimpanan 256GB untuk Rs. 49,999. Ini bermakna bahawa Oppo sedang memotong varian OnePlus 7 Pro ( Review ) asas oleh hampir Rs. 10,000 walaupun ciri zoom 10x itu.Spesifikasi ini juga menjadikan Huawei P30 Pro dan keluarga Samsung Galaxy S10 kelihatan terlalu mahal, belum lagi semua perdana gen sebelumnya yang kini berada di pasaran.

Bateri 4065mAh sedikit lebih kecil daripada yang kita jangkakan. Telefon ini menyokong piawaian pengecasan cepat VOOC 3.0 Oppo selagi anda menggunakan pengecas 20W dan USB Jenis-C kabel.Pengecasan wayarles malangnya tidak disokong, dan bukannya teknologi SuperVOOC Oppo .

Paparan 6.6-inci sangat besar, jadi resolusi 1080x2340 penuh-HD + meninggalkan teks kecil yang kelihatan sedikit kasar. Ini adalah panel AMOLED jadi ia cerah dan segar, dengan warna-warna tepu, tepu. Oppo mengatakan Reno 10x Zoom boleh memaparkan gamut warna DCI-P3 penuh. Terdapat juga sensor cap jari dalam paparan untuk pengesahan.

Telefon ini menyokong Wi-Fi dwi-band, Bluetooth 5, NFC, GPS dwi-mod, dan tentu saja 4G dengan VoLTE.Anda perlu memilih antara SIM kedua dan kad microSD, tetapi ruang simpanan telefon sendiri akan cukup untuk banyak orang.

Oppo Reno 10x Zoom mempunyai tiga kamera belakang termasuk kamera zoom optikal 6x periscopic



Kami telah melihat ColorOS 6 Oppo yang berjalan pada beberapa telefon bajet yang dilancarkan baru-baru ini termasuk Realme C2 ( Review ) dan Oppo A1k ( Review ). Ia betul-betul sama pada Reno 10x Zoom mewah. Unit semakan kami tiba dengan menjalankan patch keselamatan Mei 2019, yang bagus.

ColorOS mempunyai laci aplikasi secara lalai tetapi memberi anda pilihan untuk mempunyai semua ikon aplikasi anda di skrin rumah. Kami mendapati segala-galanya agak terlalu besar dan dijarakkan secara lalai, dan perisian itu tidak kelihatan seperti menggunakan skrin besar telefon ini. Kami meningkatkan ketumpatan grid ikon dan mengurangkan elemen dan saiz teks dalam tetapan paparan untuk menjadikan perkara lebih selesa untuk kami.

Terdapat beberapa jenis bloatware termasuk pelayar yang menuntut keizinan untuk sistem fail, lokasi, dan aplikasi telefon. Ia penuh dengan kandungan promosi dan menghantar kepada kami lebih daripada lapan pemberitahuan spam klik dalam satu hari. Kami digesa untuk memuat turun aplikasi "disyorkan" apabila menyusun telefon, dan terdapat lebih meriah dalam bentuk Hot Apps, Permainan Hot, Game Center, dan Oppo AppStore, yang tidak boleh dipasang atau dilumpuhkan.

Apl preloaded lain termasuk beberapa yang mendua fungsi teras Google, Pengurus Telefon, Facebook, Pelayar UC, NewsPoint, Dailyhunt, Paytm, Helo, Webnovel, dan Amazon Shopping. Ciri Majalah Skrin Kunci menunjukkan gambar rawak dengan coretan maklumat setiap kali anda membuka kunci telefon melainkan anda melumpuhkannya secara manual. Tidak ada cara untuk memperibadikan ini untuk kepentingan anda sendiri, tetapi sekurang-kurangnya kami tidak melihat sebarang iklan semasa kajian kami.

ColorOS mempunyai banyak ciri menarik termasuk tema UI yang boleh dimuat turun, kunci navigasi yang disesuaikan, pelbagai pilihan untuk navigasi berasaskan swipe, pintasan gerak isyarat dan gerakan, Safe Private untuk mendapatkan fail dan aplikasi peribadi, Ruang Kanak-kanak beratur yang mempunyai sekatan aplikasi dan ciri, Aplikasi Klon, dan Ruang Permainan untuk mengoptimumkan prestasi dan mengurangkan gangguan semasa permainan.

Terdapat beberapa privasi dan perlindungan keselamatan yang inovatif, seperti keupayaan untuk membuat spoof senarai kenalan kosong, kalendar, aplikasi mesej dan log panggilan apabila aplikasi tertentu memerlukan akses kepada ini. Apl boleh dilindungi supaya hanya anda boleh mengaksesnya menggunakan kod laluan, cap jari, atau muka. Terdapat senarai hitam dan senarai putih untuk panggilan dan mesej, serta pengurusan pemberitahuan untuk mengurangkan gangguan.

Oppo Reno 10x Zoom mempunyai bateri 4065mAh dan menyokong pengecasan cepat VOOC


Oppo Reno 10x Zum prestasi dan hayat bateri

The Reno 10x Zoom adalah besar dan janggal untuk mengendalikan, terutamanya apabila menggunakan perlindungan pelindung yang disertakan. Beratnya menjadikannya tahan untuk mengambil gambar dan video agak tidak selesa selepas beberapa ketika. Yang berkata, skrin yang kurang berkuasa sangat sesuai untuk menonton video dan bermain permainan.

Warna-warna yang bersinar dan pop dengan baik, dan melihat sudut sangat baik. Walaupun dengan kecerahan hanya separuh ke atas, semuanya kelihatan di luar. Widevine L1 DRM disokong supaya video HD dapat distrim tanpa masalah. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa permukaan skrin adalah super reflektif.

Earpiece berfungsi sebagai pembesar suara stereo kedua, yang sentiasa menjadi ciri yang baik untuk dimiliki. Bunyi keras, walaupun tidak sangat kaya atau jelas pada jumlah yang tinggi. Oppo termasuk alat dengar berwayar dengan penyambung USB Jenis-C di dalam kotak dan sementara ia mungkin tidak kelihatan hebat, kualiti bunyi lebih daripada mencukupi untuk muzik, video dan permainan. Anda juga mendapat dua pasang tambahan getah telinga-tip dalam pelbagai saiz.

Dengan pemproses kelas utama yang baru dan banyak RAM, ia sepatutnya tidak mengatakan bahawa prestasi sehari-hari tidak sempurna. Unit semakan kami ialah versi dengan 8GB RAM dan 256GB storan.

Satu-satunya masa kami merasakan sedikit teragak-agak adalah apabila menggunakan sensor cap jari dalam paparan dan kamera hadapan pop timbul, kedua-duanya hanya membuat anda menunggu sedikit sahaja sebelum anda boleh menggunakan telefon. Gerak naik-untuk-bangun dan gerak double-tap-to-wake yang dikebumikan dalam aplikasi Tetapan membantu dengan tahap ini.

AnTuTu memberi kami skor 3,54,928 mata, yang kurang daripada apa yang diberikan oleh OnePlus 7 ( Review ) dan OnePlus 7 Pro ( Review ). Skor itu masih mewakili tahap prestasi terbaik untuk telefon pintar hari ini, dan mengalahkan Samsung Galaxy S10 + ( Review ) dan Samsung Galaxy S10 ( Review ).

Skor geekbench tunggal dan teras masing-masing adalah 2,997 dan 10,965. Ujian Slingshot Extreme 3DMark memberikan kami 5,635 mata, dan T-rex GFXBench, Manhattan 3.1 dan Car Chase berjalan pada 61fps, 58fps dan 36fps, yang merupakan prestasi yang luar biasa.

Bagi permainan dunia sebenar, kedua-dua PUBG Mobile dan Asphalt 9: Legends berlari pada tetapan tertinggi dan sangat menyeronokkan untuk dimainkan, terima kasih kepada pemproses, skrin, dan pembesar suara telefon ini.

Oppo Reno boleh didapati dengan sama ada 6GB RAM dan 128GB atau penyimpanan, atau 8GB RAM dan penyimpanan 256GB



Kami mendapat hari penuh penggunaan berat dengan kira-kira 25 peratus kuasa kiri. Bermula pada kira-kira pukul 9 pagi, kami menggunakan kamera yang banyak, bermain permainan selama setengah jam, mengalirkan video bernilai beberapa jam, dan menghabiskan beberapa jam lagi dalam talian. Dalam ujian gelung HD video kami, bateri 4065mAh berlari selama 15 jam, 43 minit.

Pengecas cepat 20OVO Oppo mengambil tahap kuasa dari sifar hingga 15 peratus dalam kira-kira 10 minit, dan kami berada pada 63 peratus dalam 40 minit. Tuduhan penuh mengambil masa kira-kira 1 jam, 20 minit.
Oppo Reno 10x Zoom camera

Perdana terbaru Oppo menawarkan bukan satu tapi dua helah kamera - 10x zoom hibrid dengan kamera periscopic di belakang, dan penembak selfie pop. Mari bercakap mengenai persediaan belakang terlebih dahulu. Bersama dengan kamera telephoto 13 megapiksel f / 3.0, terdapat kamera standard 48 megapixel f / 1.7 dan satu sudut lebar 8 megapiksel f / 2.2. Kedua-dua kamera standard dan telefoto mempunyai penstabilan imej optikal.

Kamera utama Sony IMX586 48 megapiksel sendiri akan menjadi titik jualan yang cukup besar, dan dalam kebanyakan situasi, ini adalah yang anda akan gunakan. Ia adalah yang paling serba boleh, dan aperture luas bermakna ia akan menjadi pilihan terbaik dalam cahaya rendah.

Kami harap UI kamera mempunyai kawalan yang lebih baik untuk beralih antara kanta, tetapi ada satu butang di atas pelepasan pengatup yang anda boleh mengetuk untuk merentas antara tahap zoom lebar 1x, 2x, 6x, dan 10x. Jika anda memegang dan menyeret butang ini ke atas atau ke bawah, anda boleh membuat penyesuaian yang lebih baik dan pergi sehingga 60x zoom digital. Anehnya, butang lain di bar alat atas selalu beralih ke kamera sudut lebar.

Mod Foto, Video dan Potret adalah satu ketukan jauh, tetapi Malam, Pano, Pakar, Timelapse, Slo-mo dan Google Lens semuanya dalam menu limpahan. Terdapat slider pengindahan dalam mod Foto, tetapi tidak dalam mod Potret. Apabila menggunakan kamera hadapan, terdapat kawalan tambahan untuk melaraskan lebar muka, saiz mata, sudut dagu, dan banyak lagi. Sudah tentu jika diambil untuk melampau, anda akan kelihatan seperti karikatur.



Ketik untuk melihat sampel kamera Oppo Reno 10x Zoom bersaiz penuh (atas ke bawah): Wide-angle; standard; Zum optik 6x; Zoom hibrid 10x; Zoom digital 60x.



Kami mengambil satu siri tembakan pada tahap zoom yang berbeza semasa berdiri di tempat yang sama.Mod zoom 2x menggunakan kamera utama, jadi ia tidak benar zum optik tetapi kualiti masih sangat baik.Pada 6x dan ke atas, anda akan melihat bingkai semakin gelap dan lebih tebal ketika anda beralih ke kamera teleskopik resolusi rendah. Butiran halus agak hilang dan tekstur kelihatan tiruan, tetapi tembakan sangat berguna.

Di peringkat 10x, kualiti masih sangat baik dan kami dapat memilih butiran, sekurang-kurangnya pada siang hari. Telefon masih menggunakan julat zum optik penuh walaupun pada waktu malam, tetapi kerana aperture f / 3.0, anda tidak dapat membuat apa-apa dalam foto anda.

Sekiranya anda menggerakkan tangan anda, ia mengambil sedikit masa untuk melihat pandangan pemidang tilik di skrin telefon untuk menstabilkan, jadi anda mungkin tidak dapat membekalkan tembakan dengan tepat. Setiap goncangan tangan yang kecil sangat besar, tetapi kami masih dapat menangkap beberapa tembakan yang sangat mengagumkan.

Menolak walaupun di luar zum hibrid 10x untuk zoom digital 60x, anda tidak boleh mengharapkan kualiti yang baik, tetapi ia mungkin berguna seketika.

Kami sangat gembira dengan kualiti dan kelenturan kamera di Zoo Oppo Reno 10x di siang hari. Tembakan luar adalah segar dan bersemangat, dan tahap terperinci ultra-halus dalam beberapa rapat yang kami ambil adalah benar-benar menakjubkan.

Ketik untuk melihat sampel kamera Oppo Reno 10x Zoom bersaiz penuh.



Kamera 48-megapixel utama berjaya mengendalikan pemandangan dengan matahari terbenam di latar belakang, dan sangat baik dengan pendedahan yang rumit. Mod potret memperkenalkan sedikit ketinggalan tetapi hasilnya biasanya sangat mengesankan dengan pengesanan kelebihan yang luar biasa dan blur latar belakang yang semulajadi. Fokus juga cepat dan tepat.

Prestasi pada waktu malam juga biasanya agak baik. Bijian dan bunyi bising berada dalam keadaan terkawal, tetapi kami mempunyai sedikit tembakan yang keluar kabur kerana pendedahan yang panjang diperlukan, dan butirannya bersisik apabila tidak banyak cahaya. Mod Malam telah mencerahkan beberapa tangkapan tetapi hanya sesuai jika kedua-dua anda dan subjek masih sempurna.

Kamera depan adalah unit f / 2.0 inci 16 megapiksel. Menggunakan "sirip hiu" dikatakan mengambil 0.8 saat, dan terdapat animasi cerah di skrin untuk mengalihkan perhatian anda dari kelewatan. Anda juga boleh mengaktifkan kesan bunyi dalam tetapan jika anda suka.

Selfies adalah baik secara keseluruhan pada siang hari tetapi kabur dan bising pada waktu malam. Kami juga mendapati tahap kecantikan lalai membuat kami kelihatan agak palsu. Tembakan potret keluar kelihatan hebat, tetapi pengesanan tepi kadang-kadang berlaku sedikit.

Rakaman video naik sehingga 4K dan kami tidak memukul had masa apabila merakam pada 30fps atau 60fps. Anda boleh zum digital hingga 10x tetapi anda tidak boleh menembak video melalui kamera sudut lebar atau telefoto yang sayang. Penstabilan sangat baik pada 30fps tetapi lemah pada 60fps. Fokus tetap mantap, walaupun dengan objek bergerak dalam bingkai.

Putusan
Oppo telah menyampaikan telefon pintar dengan spesifikasi dan keupayaan kamera yang terkemuka di pasaran, dan entah bagaimana berjaya melakukannya dalam lingkungan harga "perdana nilai". Sebagai salah satu daripada telefon pintar pertama yang terdapat di India dengan pemproses Qualcomm Snapdragon 855, Oppo Reno 10x Zoom menjadikan kebanyakan telefon perdana kelihatan lemah. Malah baru-baru ini dilancarkan Samsung Galaxy S10e ( Kajian ) dan OnePlus 7 Pro ( Kajian ) lebih mahal dengan kurang ditawarkan.

Oppo Reno 10x Zoom jelas dipasarkan untuk keupayaan roket hibrid 10xnya, walaupun kita fikir 6x zoom optik adalah cabutan yang lebih besar. Selain daripada Huawei P30 Pro yang lebih mahal ( Kajian ), telefon ini tidak mempunyai persaingan dalam bidangnya. Dengan masa depan perniagaan telefon pintar Huawei yang tidak menentu sekarang, kami tidak akan menyalahkan orang untuk meneka kedua pembelian.

Jelas sekali, ada banyak yang disukai mengenai telefon ini. Kekurangan utama adalah saiz dan beratnya, tetapi banyak orang akan baik dengan itu. The bloatware adalah menjengkelkan, tetapi bukan dealbreaker.Kami fikir ramai orang yang mempunyai OnePlus 7 ( Review ) atau OnePlus 7 Pro ( Review ) dalam fikiran kerana harga mereka akan menemui Reno 10x Zoom alternatif yang menarik. -gadget360

0 Response to "Oppo Reno 10x Zoom Review"

Post a Comment